京都市は中京区のお宅にて版木を買い取らせていただきました。

作者の池田桂仙 (いけだけいせん) (1863年9月2日~1931年12月27日)は伊勢地方(現在の三重県津市)で生まれます。何画家である父、池田雲樵(いけだうんしょう)に指導を受け1874年に京都へ移住しさらに絵を学びます。1919年、井口華秋(いぐちかしゅう)、林文塘(はやしぶんどう)らと自由な制作をめざして日本自由画壇を結成し、当時の権威であった帝展(帝国美術院展覧会)に対し反帝展の立場を鮮明にします。

1921年に田近竹邨(たぢかちくそん)、山田介堂(やまだかいどう)そして水田竹甫(みずたちくほ)らと日本南画院を結成するなど、その優れた功績から竹邨と介堂と並ぶ京都南画壇の三元老と称されています。

版木は大量に刷ると消耗するため何度も彫りなおして使い続けますが、本品においてもよく使い込まれてきた味わいが楽しめます。

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We visited Nakagyo district of Kyoto City and purchased the collection of Woodblocks for printing by Keisen Ikeda (池田桂仙 2nd September, 1863^27th December 1931)

Keisen Ikeda was born and bred in Ise province (伊勢; modern Mie Prefecture). He was the son and pupil of Unshô Ikeda (池田雲樵) . In 1874 he moved to Kyoto with his father.

In 1886 he graduated from the Kyoto Prefectural School of Painting.

Keisen Ikeda was one of the important artists in the early stages of the Bunten (文展), and he participated in the first Bunten exhibition in 1907, and on eight further occasions.

In 1917 he won the highest honour in the 11th Bunten. He was a founding member of the Nihon Jiyû Gakai(日本自由画会), and later he became a member of the Nihon Nangain(日本南画院). As a Nanga painter he was an important figure in the Kyoto art world.